Author Image

Hoe krijg ik nieuwe klanten in mijn nagelsalon?

Je hebt besloten je eigen nagelsalon te beginnen! Hartstikke leuk! Als eigenaar van een salon weet je natuurlijk hoe belangrijk klanten zijn. Want; zonder klanten, geen omzet en zonder omzet geen salon. Klanten werven en onderhouden is dan ook 1 van de belangrijkste onderdelen die komen kijken bij het runnen van een salon. De nagelbranche is een zeer competitieve branche waarin je je volledig moet in zetten om jouw salon te laten groeien. Weet wat je wilt; welke doelgroep wil je aantrekken, wat jouw kernwaardes zijn en hoe je aan de relatie met jouw klanten werkt. Het succes van een salon hangt niet alleen maar af van de kwaliteit van je behandelingen, maar ook hoe je een loyaal klantenbestand houdt. In dit blog geef ik jou een aantal tips bij het werven van nieuwe klanten.

Jouw nagels zijn jouw visitekaartjes.

Zelf ben je waarschijnlijk al een hele tijd bezig om een salon te starten, maar jouw omgeving weet dit niet. Voor jouw omgeving kom je net om de hoek kijken en moet je nog je naam waarmaken. Zorg ervoor dat de 1e indruk, dat zijn jouw eigen nagels, er goed uit zien. De beste reclame ben jij zelf! Mensen kijken als eerst naar jouw nagels als je benoemt dat je in opleiding bent of al nagelstyliste bent. Maak tijd om je eigen nagels te doen. Het is niet het leukste werk, maar je leert er ontzettend veel van en hoe trots kun je zijn als ze steeds mooier worden!

Geduld is een schone zaak.

In het begin zijn familieleden, buren, vrienden en kennissen enthousiast, want ze denken dat jij wel even (gratis) wilt oefenen. Hartstikke lief natuurlijk, maar vaak is dit niet de klantenkring waar jij uiteindelijk geld aan verdient. Zijn ze nog steeds loyaal als ze eenmaal moeten betalen? Nee! En hierna kun jij weer opnieuw beginnen met het opbouwen van een klantenkring. Mijn advies is om in het begin of tijdens de opleiding te oefenen op een aantal vaste modellen. Wanneer je klaar bent start je pas echt met je salon d.m.v. een marketingplan, behandelprijzen en ga je aan de gang met klantenwerving.

Hoe werf ik nieuwe klanten?

Er zijn best veel opties voor het werven van nieuwe salonklanten. Allereerst kun je de Social Media kanalen gebruiken. Er is een grote kans dat jouw potentiële klanten een groot deel van hun vrije tijd op Facebook en Instagram zitten. Op Facebook zit een hele andere doelgroep als Instagram. Maak een aparte pagina voor 1 of voor beiden platforms en gebruik deze voor de reclame voor jouw salon. Laat je werk zien, de inrichting van jouw salon, geef leuke tips en maak het persoonlijk door te vertellen wie je bent! Stel vragen aan jouw volgers, maak een leuke poll of een interessante reel. Het gaat niet alleen om online zichtbaar zijn. Laat je gezicht zien en wees betrokken bij lokale evenementen zoals (trouw)beurzen, markten en festivals. Betrokkenheid bij de gemeenschap verhoogt de bekendheid van je salon.

Wat maakt jouw salon uniek?

Om je te onderscheiden van andere salons in de nagelbranche is het belangrijk om te weten wat jou uniek maakt. Wat zijn jouw selling points, waarin ben jij uniek? Is het jouw productaanbod, de service die je bied of een bepaald soort behandeling waar je goed in bent? Misschien doe je naast het zetten van nagels ook bepaalde beauty behandelingen, of zit je in een zonnestudio of kapsalon. Ideaal als alles onder 1 dak is. Als je dit communiceert aan potentiële klanten dan begrijpen ze waarom ze bij jouw salon moeten zijn.

Werk aan de klantrelatie.

Het investeren in de relatie met jouw klanten is erg belangrijk omdat tevredenheid van klanten de reden is dat ze terugkomen en dat zij jou aanbevelen aan nieuwe klanten. Hierdoor vergroot je je bereik en wordt het makkelijker om nieuwe klanten te werven. Wees in het begin duidelijk wat je huisregels zijn, wat de kosten zijn en jouw garantie. Vertel tijdens de 1e behandeling zoveel mogelijk en leg uit wat je doet en geef adviezen. Dit kunnen ze eventueel nalezen in een folder die je meegeeft. In het begin zul je veel meebuigen met de wens van de klant, maar weet dat dit bij een volle salon niet altijd meer mogelijk is. Neem jouw klanten mee in de groei van jouw salon, door eerlijk en duidelijk te zijn. Beloon ze wanneer zij een nieuwe klant hebben aangedragen of stuur een kaartje bij een bepaalde gelegenheid. Schrijf bepaalde onderwerpen die tijdens een behandeling besproken zijn op de klantenkaart, zodat je de volgende keer hiernaar kunt vragen. Betrokkenheid is the key of succes!

Kortom, het belangrijkste bij het werven van nieuwe klanten is om te blijven investeren en manieren te vinden om je salon zichtbaar te maken en te onderscheiden van andere salons. Met een goede mix van marketing, netwerken en klanttevredenheid kun je je salon naar een hoger niveau tillen.

Mocht je advies willen of wil je graag dat ik een keer met je meekijk, neem dan contact met mij op.

Heb je vragen? Stuur mij gerust een e-mail!

Xoxo Nic